Luonto on Suomen luksustuote

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala ilmaisee oivallisesti Kauppalehden 1. lokakuuta ”Suomi tarvitsee omia luksustuotteita” -jutussa huolenaiheensa siitä, kuinka Suomessa ei ole osattu hyödyntää kasvavia luksustuotteiden markkinoita. Eljala kirjoittaa, että suomalaisyrityksien tulisi rakentaa luksuselämysmatkailu pohjautumaan vahvuuksiimme ja luoda kokonaisvaltainen luksuspalvelukonsepti. Yhdyn kirjoittajan mielipiteisiin täysin. Lisäksi hän sanoo, että luksusbisnekseen on lähtenyt vain harvat suomalaisyritykset. Huoli ei ole turha. Luksus on aikamme kuuma peruna.

Nyt on aika miettiä, miten Suomesta saa ammennettua luksusta. Sana luksus sinänsä herättää monessa vääriä mielikuvia esimerkiksi ylihinnoitelluista tuotteista. Suomalaiset vieroksuvat jo perimältään kaikkea keinotekoiseen luksukseen viittaavaakin, ja paheksumme pröystäilyä ja nousukasmaisuutta. Siitä ei luksuksessa ole kyse. Luksus on jotakin, mistä olemme valmiita maksamaan joko ajallamme tai rahallamme. Luksus on jotakin, jolle annamme suuresti arvoa. Mitä luksus sitten suomalaiselle on? Kysyttäessä sitä, saisi varmasti vastaukseksi pääosin materiaa; suuri vene, hieno kello, unelmatalo jne. Monelle luksus voisi kuitenkin tarkoittaa jotakin aivan muuta; saaristoa, järveä tai peltomaisemaa.

Suomalaiset elävät usein niin lähellä luksusta, että emme kykene näkemään sitä. Kysyttäessä esimerkiksi japanilaisilta tai keskieurooppalaisilta mitä luksus heille merkitsee, löytyy puhdas luonto yhä useamman unelmalistauksen kärkikolmikosta. Meille suomalaisille taas puhdas ilma ja turmelematon luonto ovat itsestään selvyyksiä, emmekä osaa antaa luonnolle sen ansaitsemaa arvoa.

Suomessa on jo nyt erittäin paljon luontoon liittyvää liiketoimintaa. Majoitus on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. Lähes kaikkea vapaa-aikaan ja monipuolisesti mökkeilyyn liittyvää voidaan pitää luksustuotteena. Melontakurssit, opastetut eräretket, ratsastusvaellukset, laskettelulomat ovat kaikki luksustuotteita, kun asian vain oivaltaa.

Muita suomalaisperimäämme liittyviä seikkoja on usein yksinpuurtaminen sekä eräänlainen kateus. Emme näe oman liiketoimintamme ulkopuolelle saati näe itsellemme mahdollisuuksia muiden bisneksissä. Siiloutumisen aika on nyt ohi. Mikäli aidosti pohdimme yritysten kesken yhteistyötä, voisimme luoda luksuksesta Suomi-brändin tuotekonseptin niin tuotteissa kuin palveluissakin.

Olipa vallitseva mielikuva luksuksesta mitä hyvänsä, ovat puhdas hengitysilma, hiljaisuus ja kaunis luonto suurinta luksustamme. Antakaamme luonnollemme arvoa, ja miettikäämme, miten parhaiten voisimme kehittää sen ympärille vientituotteistusta. Lopettamalla hiljaisia lentokenttiä ja arvostamalla vain materiaa, emme näe metsää puilta.

Juha-Pekka Olkkola
toimitusjohtaja
Lomarengas Oy
Villi Pohjola

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi