Pohjanmaan poliisilaitos on wilma järjestelmän kautta informoinut huhtikuussa koululaisia ja heidän vanhempiaan poliisin tehostetusta mopo/kevyt moottoripyörävalvonnastaan toukokuun aikana. Tästä huolimatta 23 mopon kuljettajaa menetti ajo-oikeutensa toukokuussa pidetyissä valvonnoissa.
Kaiken kaikkiaan 23 mopoa oli viritetty kevyt moottoripyöriksi ja seitsemän kevyt moottoripyörä oli viritetty moottoripyöriksi, mistä seuraukseksi tuli sakkoa kulkuneuvon kuljettamisesta ajo-oikeudetta. Kuljettajat määrättiin lisäksi ajokieltoon. Pari mopoa oli viritetty kulkemaan yli 90 km/h. Yksi mopoilija määrättiin ajokieltoon vakavan piittaamattomuuden takia, kun hän oli keulinut mopolla. Viritetty mopo tai kevyt moottoripyörä tulee myös aina katsastaa uudelleen.
Valvonnassa poistettiin rekisterikilvet kaiken kaikkiaan edellä mainittujen lisäksi yli 60 moposta epäkuntoisuuksien ja varustevikojen takia. Valvonnassa löydettiin tämän lisäksi yksi kevyt moottoripyörä, joka oli anastettu autokoulusta.
– On erittäin huolestuttavaa ja surullista, että on näin paljon laittomia mopoja ja moottoripyöriä liikenteessä ennakkotiedottamisesta huolimatta, sanoo Pohjanmaan poliisilaitoksen ylikomisario Janne Kangas.
– Mikäli mopo on viritetty kevyt moottoripyöräksi tai kevyt moottoripyörä on viritetty moottoripyöräksi, niin siihen määrätään autovero, kertoo asiantuntija Tiia Kariniemen Traficomista
Poliisi ilmoittaa Traficomille viritetyistä ajoneuvoista ja Traficom saattaa autoveroasiat vireille poliisin toimittaman valvontailmoituksen perusteella. Viritetyn ajoneuvon vero lasketaan ajoneuvon markkinahinnan ja iskutilavuuden perusteella määräytyvän veroprosentin mukaisesti.
Autoveroprosentti määräytyy autoverolain mukaan. Jos esimerkiksi ajoneuvon arvo on 2500 euroa ja siihen sovellettava veroprosentti moottorin iskutilavuuden perusteella on 9,8 %, maksuunpanee Traficom autoveroa 235,20 euroa.
– Autoveron määrä on sitä suurempi, mitä arvokkaampi ajoneuvo on, sanoo Kariniemi. Keskimääräisesti viritetyn ajoneuvon autoveron määrä on noin 140 euroa.
– Vakuutusyhtiöt perivät keskimäärin 500–600 euroa takautuvia vakuutusmaksuja, kertoo onnettomuustietokeskuksen liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty. Jos ajopeli on ollut kokonaan ilman liikennevakuutusta, on seuraamus kaksinkertainen. Myöskään omista henkilövahingoistaan ei saa korvausta, jos vakuutus ei ole kunnossa.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin liikenneonnettomuuksiin vuosina 2012 – 2021 osallisista 45 mopoista useampi kuin joka kolmas oli jollain tavalla viritettyjä. Pienitehoisia moottoripyöriä eli kansankielellä kevytmoottoripyöriä oli vastaavina vuosina kuolonkolareissa osallisena 35 pyörää, joista reilu joka neljäs oli viritettyjä.
Se, että muiden ajoneuvojen kuljettajat eivät havaitse lähestyvää mopoa tai moottoripyörää, on yleinen riskitekijä kuolonkolareissa. Lähestyvän mopon tai moottoripyörän nopeutta on sen pienen profiilin vuoksi myös vaikea arvioida. Viritetyn ajoneuvon liikkuminen odotettua nopeammalla vauhdilla paitsi jättää kuljettajalle itselleen vähemmän aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin, kasvattaa se entisestään havainto- ja arviointivirheiden mahdollisuutta.