Pohjois-Savon hyvinvointialueen asiakkaita ja työntekijöitä on joutunut henkilötietojen tietoturvaloukkauksen kohteeksi kotiinkuljetusyritys Westlog Oy:n palveluun kohdistuneen tietomurron yhteydessä. Tietomurron myötä asiakkaiden ja työntekijöiden tietoja on voinut päätyä ulkopuolisille tahoille.
Asiakkaat, joita tietoturvaloukkaus koskee, ovat pääsääntöisesti olleet kotihoidon tai palveluasumisen piirissä olevia henkilöitä. Loukkauksen kohteeksi joutuneita asiakkaita tiedotetaan kirjeitse pikimmiten. Varsinaiset potilastiedot eivät ole vaarantuneet, mutta on mahdollista, että henkilön terveydentilaan liittyviä tietoja on välillisesti paljastunut. Tästä kerrotaan tarkemmin rekisteröidyille henkilökohtaisesti lähetettävässä kirjeessä. Työntekijöitä, joita loukkaus koskee, informoidaan sähköpostitse. Asiakkaiden tai työntekijöiden ei tämänhetkisen tiedon perusteella tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajiin.
Loukkauksen kohteeksi joutuminen voi aiheuttaa huolestuneisuutta ja mielipahaa sekä riskin petoksen kohteeksi joutumisesta. Pohjois-Savon hyvinvointialueen tietoon ei kuitenkaan ole tullut tilanteita, joissa tietoja olisi yritetty väärinkäyttää.
Kotiin kuljetettavien hoitotarvikkeiden käyttäjiä pyydetään kuitenkin kiinnittämään huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Kaikissa rikostapauksissa, kuten identiteettivarkauksissa, asiakkaan tulee olla yhteydessä poliisiin. Useat viranomaiset tarjoavat tietoa siitä, kuinka toimia, jos joutuu tietomurron kohteeksi. Linkkejä viranomaissivustoille on tiedotteen lopussa.
On tärkeää olla valppaana, jos omia henkilötietoja on tai tulee vastaan paikassa, johon ei ole niitä itse luovuttanut. On myös hyvä olla erityisen huolellinen tuntemattomien lähettäjien sähköpostien ja tekstiviestien avaamisessa, koska kyseessä voi olla tietojen kalastelu. Verkkolaskujen aitous ja aiheellisuus on hyvä varmistaa ja tarvittaessa olla yhteydessä pankkiin tai laskuttajaan. Myös puhelimitse tuleviin tiedusteluyrityksiin on hyvä suhtautua erityisellä varovaisuudella ja muistaa, että puhelimitse ei koskaan tule antaa esimerkiksi pankkitunnuksia.