Perusterveydenhuollon johtava lääkäri Veikko Karvanen ja vastaanottotoiminnan osastonhoitaja Mia Luukkainen kertovat, että uudistuksen tavoitteena on saada palvelut tarjottua sujuvasti ja ajallaan, myös koronapandemian aikana. Kuva: Suvi Sikstus
Sosterissa pitkäaikaissairauksien seurantakäyntejä ja muita kiireettömiä terveyskeskusten vastaanottoja aletaan hoitaa aiempaa enemmän moniammatillisesti. Käynnit hoidetaan joko puhelimitse, etäyhteyden välityksellä tai sairaanhoitajan tai asiantuntijafysioterapeutin vastaanotolla. Sairaanhoitaja tai fysioterapeutti voi aina tarvittaessa konsultoida lääkäriä tai ohjata potilaan lääkärin vastaanottokäynnille.
Suuri osa terveyskeskusten vastaanottoajoista on erilaisia määräaikaiskäyntejä.
– Terveysasemien sairaanhoitajat ovat hoidon tarpeen arvioon koulutettuja ammattilaisia. Sairaanhoitaja konsultoi tarvittaessa kokenutta lääkäriä, perusterveydenhuollon johtava lääkäri Veikko Karvanen sanoo.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien arviointia ja hoitoa varten Sosterissa on puolestaan vahva asiantuntijafysioterapeuttien joukko. Myös fysioterapeuteilla on mahdollisuus kokeneen lääkärin konsultointiin.
Muutoksella sujuvampia palveluita myös koronapandemian aikana
Korona-asioiden hoitaminen on Sosterissa prioriteettina vielä ainakin talvikuukausien ajan. Koronaviruksen tartunnanjäljitystyö sitoo vaihtelevasti 1–3 lääkäriä, samoin infektioaseman lääkärinvastaanotto vie 1–2 lääkärin työajan.
– Koronapandemiaan on nyt panostettava, jotta alueen tautitilanne pystytään pitämään mahdollisimman hyvänä siihen asti, että väestö on saatu suojattua taudilta rokottamalla, Karvanen sanoo.
Korona näkyy vahvasti myös terveyskeskusten puhelinpalvelussa. Puhelinsoittojen määrä on syksyn aikana ollut lähes kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.
Hoitovelan kasvu halutaan välttää
Viime keväänä terveyskeskusten kiireetön vastaanottotoiminta keskeytettiin koronan vuoksi kahdeksi kuukaudeksi valtakunnallisten suositusten mukaisesti. Katkosta johtuva hoitovelka näkyy edelleen runsaana vastaanottoaikojen kysyntänä.
– Emme ole syksyn aikana kyenneet tuohon kysyntään vastaamaan sillä tavalla kuin haluaisimme, Karvanen sanoo.
Palvelujen saatavuuden parantamiseksi Sosteri kehittää jatkuvasti myös digitaalisia yhteydenottokanavia ja neuvoo asiakkaita niiden käyttöön.
– Epidemian aikana olemme huomanneet, että monet asiat hoituvat helpommin ja nopeammin etäyhteyksien kautta kotoa käsin. On kuitenkin myös niitä tilanteita, joissa fyysinen käynti ammattilaisen luona välttämätön.